با ما همراه باشید
Zox Leader

اقتصاد

مستند ایرانی به جشنواره سیدنی دعوت شد

4e0269d8236ceb576013f23b6def1f44

منتشر شده

در

%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF %D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C %D8%A8%D9%87 %D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87 %D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%86%DB%8C %D8%AF%D8%B9%D9%88%D8%AA %D8%B4%D8%AF


هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم سیدنی میزبان نمایش فیلم «اوزاک یوللار» در بخش مستندهای بین‌المللی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، «اوزاک یوللار» (راه‌های دور) ساخته سارا خاکی و محمد رضا عینی که پیش از این برنده جایزه بزرگ هیات داوران (مستند) در بخش سینمای جهان ساندنس شده بود در بخش مستندهای بین‌المللی جشنواره فیلم سیدنی ۲۰۲۵ نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

این مستند درباره زنی ۳۷ساله است که قبلا ماما بوده، او مالک زمینی است و با موتور به کارهای خود سر می‌زند. این زن که مدافع سرسخت حقوق دیگران است، موفق می‌شود در انتخابات روستایی دور افتاده در ایران نظر اهالی را به خود جلب کند…

همچنین طبق اعلام پیشین، هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم سیدنی امسال برنامه ویژه مرور آثار جعفر پناهی را نیز برگزار می‌کند که با نمایش فیلم‌های «بادکنک سفید» (۱۹۹۵)، «آینه» (۱۹۹۷)، «دایره» (۲۰۰۰)، «طلای سرخ» (۲۰۰۳)، «آفساید» (۲۰۰۶)، «این یک فیلم نیست» (۲۰۱۱)، «پرده بسته» (۲۰۱۳)، «تاکسی تهران» (۲۰۱۵)، «سه رخ» (۲۰۱۸) و «خرس نیست» (۲۰۲۲) همراه خواهد بود.

فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جدید پناهی نیز که برای رقابت در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن انتخاب شده در جشنواره فیلم سیدنی نیز یکی از آثار بخش رقابت بین‌المللی است.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم سیدنی ۲۰۲۵ از ۷ تا ۱۵ ژوئن (۱۷ تا ۲۵ خرداد) برگزار می‌شود.

انتهای پیام



منبع خبر

ادامه مطلب
تبلیغاتZox728
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اقتصاد

از شوخی کیانوش عیاری با شمع تولدش تا چند ماجرای دیگر

4e0269d8236ceb576013f23b6def1f44

منتشر شده

در

توسط

%D8%A7%D8%B2 %D8%B4%D9%88%D8%AE%DB%8C %DA%A9%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B4 %D8%B9%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C %D8%A8%D8%A7 %D8%B4%D9%85%D8%B9 %D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF%D8%B4 %D8%AA%D8%A7 %DA%86%D9%86%D8%AF %D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C


نشست تخصصی «عیار متن، عیار سینما» با نگاهی به سینمای کیانوش عیاری در حالی در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد که همزمان با این نشست تولد ۷۴ سالگی این کارگردان جشن گرفته شد و او تاکید کرد: «من همیشه از بچگی در ذهنم این تصور را داشتم که یک روز فیلم‌ساز خواهم شد و گاهی به شوخی هم می‌گویم که وقتی به دنیا آمدم از قابله پرسیدم که سینما در ایران اختراع شده است؟!»

به گزارش ایسنا، جشن ‌تولد ۷۴ سالگی «کیانوش عیاری» بعداظهر دوشنبه (۲۲ اردیبهشت‌ماه) به بهانه نشست تخصصی «عیار متن، عیار سینما» با نگاهی به سینمای کیانوش عیاری با حضور رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی در سرای هنرگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

رائد فریدزاده در حاشیه این جشن تولد گفت: در مورد استاد کیانوش عیاری باید گفت ایشان عیار سینمای ایران هستند و امیدوارم سایه ایشان بر حوزه فرهنگ‌ و هنر این کشور مستدام باشد و همچنان شاهد خلق آثار جدید از سوی این هنرمند باشیم.

کیانوش عیاری نیز قبل از خاموش کردن شمع تولدش گفت: من هیچ‌وقت جشن تولد به این شکل نداشتم که از یک ماه قبل بدانم قرار برایم جشن بگیرند و همیشه وقتی روز تولدم به خانه می‌رفتم همسرم کیک و قهوه درست می‌کرد و از بوی قهوه و کیک او متوجه می‌شدم امروز روز تولدم.

او سپس گفت: چون ناهار نخوردم خیلی دوست دارم زودتر از کیک تولدم بخوردم.

عیاری همچنین به شوخی شمع ۷۴ سالگیش را به ۴۷ سالگی تغییر داد.

از شوخی کیانوش عیاری با شمع تولدش تا چند ماجرای دیگر

پس از برگزاری جشن‌ تولد این هنرمند نشست تخصصی «عیار متن، عیار سینما» با نگاهی به سینمای کیانوش عیاری همزمان با زادروز این فیلمساز با حضور حبیب احمدزاده برگزار شد.

در ابتدا مهرزاد دانش مجری این نشست به بررسی و تحلیل فرآیند اقتباس در سینما و تأثیرات مختلف آن پرداخت و گفت: به نظرم اقتباس در آثار آقای کیانوش عیاری محدود به یک اثر خاص مانند فیلم «دزد دوچرخه» نیست بلکه می‌تواند از منابع متنوعی مانند کتاب‌ها، رمان‌ها، فیلم‌های دیگر و حتی واقعیت‌های زندگی الهام بگیرد. به نظر من فیلم‌هایی چون «کاناپه» و «جعبه موسیقی» اقتباسی از فیلم‌های قدیمی مانند اثر جیمز پرو در سال ۱۹۳۲ است.

وی در ادامه از کیانوش عیاری سوال کرد چرا پایان‌بندی اقتباس‌های شما گاها به تلخی داستان واقعی نیست و عیاری در پاسخ گفت: تلخی ناتمام فیلم «دزد دوچرخه‌» برای من قابل پذیرش نبود و سعی کردم در آبادانی‌ها تلاش و امید را به مخاطب تزریق کنم و آنها اندوهگین و آزارده نشوند، در واقع سعی کردم یک‌ نور امید در پایان فیلم‌ در فضا پخش کنم. در فیلم‌های دیگر هم سعی کردم این امیدبخشی را داشته باشم.

در ادامه دانش خطاب به حبیب احمدزاده -نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس- به همکاری او با خسرو سینایی در مورد صادق هدایت اشاره کرد و گفت: برخی فیلم‌ها، مانند «سلام»، بر اساس کتاب‌های هدایت ساخته شده‌اند، اما در واقع، این اقتباس‌ها برعکس نیز ممکن است، یعنی فیلم‌ها منبع الهام برای نگارش کتاب‌ها باشند. چه بسا که هدایت خودش با اقتباس از یک فیلم یک رمان احساسی نوشته است.

حبیب احمدزاده گفت: زمانی که در آبادان زندگی می‌کردیم یک‌ معلمی داشتیم که کتاب بوف کور صادق هدایت را به ما داد تا بخوانیم. در دوران کودکی که چیزی از این کتاب متوجه نشدم اما در ۳۶ سالگی در یکی از کلاس‌های درسم اتفاقی رخ داد که باعث شد دوباره این‌ کتاب را بخوانم و آن وقت به قیمتی بودن آن پی بردم.

وی ادامه داد: البته پس از خواندن این کتاب متوجه شدم نمی‌توانم راجع به این کتاب حرف بزنم زیرا دو جبهه روشنفکری و سنتی هرکدام به نحوی نمی‌پذیرند که من راجع به این اثر صحبت کنم، ولی از آنجایی که آدم‌ لجبازی هستم پایان‌نامه دانشگاهی خودم‌ را از این کتاب نوشتم و وقتی پایان‌نامه و پژوهش من‌ کامل شد به فرانسه و سر قبر صادق هدایت رفتم و به او گفتم کتاب «بوف کور» تو اگر برای خودت نان نداشت برای من خیلی نان داشت.

این نویسنده خاطرنشان کرد: صادق هدایت در این کتاب یک مهندسی معکوس کرده بود و وقتی من با مرحوم‌ خسرو سینایی در پارک‌ هنرمندان‌ در خصوص پایان‌نامه خودم قرار گذاشتم در مورد این تحقیقاتم به ایشان توضیحاتی دادم و وی موضوع تحقیق من را مطالعه کرد و فردای همان روز با من‌ تماس گرفت و پیشنهاد داد که یک فیلم‌ از این پژوهش بسازیم که خوشبختانه فیلم‌ پس از دو سال آماده شد اما کتابش ۱۱ سال به طول انجامید تا چاپ شود. من در پژوهش خودم نیز نه صادق هدایت را تشویق و نه منع کردم بلکه آنچه رمان عاشقانه هدایت بود را نشان دادم.

از شوخی کیانوش عیاری با شمع تولدش تا چند ماجرای دیگر

دانش در ادامه به فیلمی که کیانوش عیاری در زلزله طبس ساخت اشاره کرد و در مور این فیلم سوال کرد و عیاری توضیح داد: در همان آغاز زلزله، خودم را به طبس رساندم. اولین صحنه‌ای که دیدم ویرانی تمام منطقه بود. در این لحظه من یک مهندسی خیلی کوتاهی داشتم و به دنبال سوژه گشتم. در همین زمان یک پیرمردی را دیدم که نگاهش به یک دیوار خشک شده بود، از او سوال کردم پدرجان به کجا خیره شدید؟ او پاسخ داد پسرم رفت که نان بخرد اما دیگر برنگشت، در همین جو سنگین سعی کردم ویژگی‌های پسرش را بپرسم و او هم کامل بهم جواب داد. نهایتا بعد از ۱۲ روز و نشانی‌هایی که آن پیرمرد به من داد توانستم گروهی از آذربایجان شرقی را هماهنگ کنم تا با بلدوزر همان دیواری که پیرمرد به آن خیره شده بود را بکند که متاسفانه سه الی چهار متر از آواربرداری نگذشته بود که جنازه با نان‌های بر دست بیرون آمد. این اتفاق اولین ایده یا اقتباس من از یک اتفاق واقعی برای ساخت یک فیلم با موضوع زلزله بود.

وی ادامه داد: پس از آن که زلزله رودبار اتفاق افتاد و مرحوم داریوش مهرجویی به این زلزله ورود کرد ، من دوست نداشتم در موضوع رودبار کار کنم چون احتمال می‌دادم که این شائبه پیش بیاید که ما برای ساخت فیلم در مورد زلزله رودبار در رقابت هستیم. البته می‌دانستم که هر ۱۰سال یکبار متاسفانه در ایران یک زلزله رخ می‌دهد و به همین منظور صبر کردم تا اگر خدایی ناکرده زلزله‌ای آمد دوباره به صحنه وقوع زلزله بروم که متاسفانه زلزله بم اتفاق افتاد. زمانی که زلزله بم اتفاق افتاد من به همسرم گفتم دو سه روز دیگر عازم کرمان خواهیم بود، زلزله بم هم دقیقا در زمان تعطیلی فیلمبرداری ما در «روزگار غریب» بود. در همان روزهای اول زلزله بم یک عکسی در رسانه‌ها منتشر شد که در آن یک پدری است که فرزندان کوچکش که زیر آوار ماندند را بر روی دوشش گرفته است، این عکس خیلی خیلی هولناک بود.

این کارگردان یادآور شد: من وقتی به بم رسیدم اوضاع خیلی هولناک بود اما خارج از شهر بم یک خانه تحت تاثیر زلزله آوار شده بود و پدر و مادر خانواده فوت شده بودند و یکی از سه دختر خانواده هم در زیر آوار مانده بود و باتوجه به اینکه کسی نبود به آنها کمک کند یکی از خواهرها از خرماهای زیر آوار مانده استفاده ‌می کرد و به شکلی سخت آن را به خواهرش می‌رساند تا زنده بماند، همین موضوع ایده ساخت فیلم «بیدارشو آرزو» شد. البته فیلم «بیدارشو آرزو» تنها سه جلسه در بم ضبط شد و بقیه در تهران فیلمبرداری کردیم زیرا هر بار که ما به بم می‌رفتیم و برمی‌گشتیم روحیه بچه‌ها تا یک ماه بهم ریخته بود.

در ادامه دانش با بیان اینکه فیلم «بیدارشو آرزو» یکی از تاثیرگذارترین فیلم ها درباره فاجعه زلزله بم است بحث راجع به اقتباس سینما از ادبیات را ادامه داد و به فیلم «اتوبوس شب» اشاره کرد و گفت: یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در حوزه جنگ «اتوبوس شب» ساخته مرحوم کیومرث پوراحمد است، این داستان برگرفته از مشاهدات، تجربه‌ها یا حتی شنیده‌های آقای احمدزاده است. در این فیلم شخصیت نوجوانی به اسم عیسی اسیرهای عراقی را برمی‌دارد و با خودش می‌برد و حالا با اینکه داستان یک داستان به ظاهر خلوتی به نظر می‌رسد و شخصیت‌های گوناگون ندارد و محوریتش تنها همین پسر نوجوان است ولی روایت این نوجوان جذابیت فراوانی دارد.

وی در ادامه به کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» اشاره و یادآور شد: در این کتاب هم آقای احمدزاده باز یک نوجوان به نام موسی را در داستان خود روایت می‌کند و به نظر می‌رسد از آنجایی که نویسنده خودش در دوران نوجوانی در جبهه جنگ بوده است بر روی موضوع نوجوانان یک نگاه ویژه‌تری دارد.

از شوخی کیانوش عیاری با شمع تولدش تا چند ماجرای دیگر

احمدزاده در پاسخ به این نگاه تصریح کرد: اول از همه باید بگویم اولین اقتباس از کتاب‌های من مربوط به «آژانس شیشه‌ای» بود نه فیلم «اتوبوس شب». این نکته را هم متذکر شوم که من هیچ مشکلی ندارم فیلمسازان از کتاب‌های من اقتباس کنند اما سر یک فلسفه‌ای با هم به توافق برسیم و سپس به هرشکلی می‌خواهند فیلم‌ را به ‌نمایش در بیاورند. اما اینکه چرا من بیشتر به نوجوانان می‌پردازم به این دلیل است که نسل ما یک نسل کتابخوان بود و با این نگاه هم وارد جنگ شدیم. ضمن اینکه من در سن ۱۵سالگی در جبهه جنگ حضور داشتم و دقیقا حس و حال یک نوجوان در جنگ را درک کردم.

وی ابراز کرد: من همیشه در بچگی با وجود اینکه پدرم همیشه از کویت برایم اسباب بازی می‌آورد اما یک هواپیما در مغازه عروسک فروشی نزدیک خانه‌مان بود که دوست داشتم آن را داشته باشم اما نمی‌توانستم به پدرم بگویم. زمانی که موشک باران اتفاق افتاد آن مغازه عروسک فروشی هم مورد حمله قرار گرفت و من یک روز آن هواپیما را آویزان در دکور آن مغازه دیدم اما آن موقع دیگر کودک نبودم بلکه یک نوجوان بودم. هدف از بیان این موضوع این بود که آن هواپیما سرجای خودش باقی ماند اما آرزوهای من تغییر کرد. نوجوانان هم در جنگ ما به ناچار وارد شدند وگرنه آنها هم آرزوهای زیادی داشتند.

احمدزاده بیان کرد: من یکی از اقتباس‌هایی که خیلی دوست داشتم در مورد آن کار شود در مورد جانبازان شیمیایی است، یکبار عباس کیارستمی را به موزه صلح بردم و فردای آن روز با من تماس گرفتم و گفت من هنوز نتوانستم خیلی از مسائلی را که دیدم هضم کنم، شما فکر کنید ۱۱ بار قرینه یک نفر عوض شده باشد، شوخی نیست. پس از آن مکالمه کیارستمی از من درخواست کرد که پس از سفرش از چین به شلمچه برویم و یک مستند از وقایع آنجا ضبط کنیم که متاسفانه بیماری این کارگردان این اجازه را به ما نداد.

دانش در بخش دیگری از این نشست به فیلم «شبح کژدم» اشاره کرد و گفت: در این فیلم نقش اصلی یک فیلم‌نامه‌نویس است که کسی فیلم‌نامه او را نمی‌پذیرد و نهایتا این فرد به مرحله‌ای از جنون می‌رسد که خودش تصمیم می‌گیرد تخیل در فیلم‌نامه خود را به واقعیت تبدیل کند، به نظر من در اینجا هم انگار یک جور ارتباط از واقعیت به تخیل نیست بلکه تخیل خودش به واقعیت ورود کرده و از این جهت به نظر یکی از شگفت‌انگیزترین فیلم‌های آقای عیاری است که شخصیت اصلی فیلم سعی‌ می‌کند اقتباسش را در واقعیت انجام بدهد. اما سوال این است که ایده ساخت این فیلم از کجا آمده است؟.

عیاری در پاسخ به این پرسش تاکید کرد: داستان «شبح کژدم» از اونجایی شکل گرفت که من از یک خانواده‌ای دختر گرفتم که همسرم فرزند آخر و پنجم خانواده بود، ما بدون استثنا هر روز هفته در خانه مهمان داشتیم. این شلوغی زیاد باعث شده بود که من نتوانم تمرکز جدی بر روی حرفه خودم سینما داشته باشم، به همین دلیل بعد از ساعت یک و رفتن میهمانان در یک محدوده خیلی نزدیک به خانه به پیاده‌روی می‌رفتم، در یکی از این شب‌ها همان طور که به داستان های ایرانی در ذهنم فکر می‌کردم به یکباره داستان یک فیلم کامل مثل یک کاست در ذهن من ضبط شد و کل این اتفاق در عرض سه چهار دقیقه اتفاق افتاد. سریع به سمت خانه بازگشتم تا قبل از اینکه داستان از ذهنم برود آن را بنویسم و همینطور نوشتم و این نوشتن تا دو روز ادامه داشت تا به داستان فیلم «شبح کژدم» تبدیل شد.

وی افزود: من همیشه از بچگی در ذهنم این تصور را داشتم که یک روز فیلم‌ساز خواهم شد و گاهی به شوخی هم می‌گویم که وقتی به دنیا آمدم به قابله گفتم سینما در ایران اختراع شده است، در همان دوران کودکی که به مدرسه می‌رفتم همیشه یک کاغذ مقوایی بر می‌داشتم و آن را لوله می‌کردم و به پشت بام منزل‌مان در اهواز می‌رفتم و مردم را از داخل کاغذ مقوایی می‌دیدم و همیشه زمانی که دو نفر در مسیر در داخل تصویر مقوا من قرار می‌گرفتند برایم خیلی جذاب بود. در اصل از همان کودکی علاقه من به فیلم‌سازی شکل گرفت. پس از آن هم در دوران راهنمایی که به مدرسه می‌رفتم بیشترین علاقه من به حوزه نقاشی بود و همیشه تصویر کشتی و قطار می‌کشیدم. در همان دوران یکبار که مشغول نقاشی بودم ناگهان سایه معلم‌مان را بالای سرم حس کردم و وقتی سرم را بالا آوردم احساس کردم آن معلم مهربان دوست داشتنی نیست. این نگاه از پایین به بالا من به معلم و نگاه او از بالا به من بعدها در تکنیک سینمایی به کار من آمد و همه می‌دانید برای بزرگ یا کوچک کردن یک موضوع می‌توانید از پایین به بالا یا از بالا به پایین نگاه‌ها را نشان دهید.

از شوخی کیانوش عیاری با شمع تولدش تا چند ماجرای دیگر

دانش در ادامه خطاب به احمدزاده این پرسش را مطرح کرد که شما تجربه‌های خیلی متنوعی در بحث داستان، مشاوره به کارگردان و حتی ترجمه آثار به زبان‌های مختلف دارید، با توجه به این همه تجربه تعریف شما از بحث اقتباس ادبی و سینمایی چیست؟ و احمدزاده پاسخ داد: در مورد فرآیند اقتباس، به نظرم نکته حائز اهمیت تطابق و تغییرات در متن‌های ادبی و سینمایی است. نویسندگان و کارگردانان در ساخت آثار خود، باید از تجربیات شخصی، خاطرات و مشاهده‌های محیطی بهره می‌برند و این عناصر در قالب تصاویر و داستان‌های انسانی تجلی پیدا کند. نمونه‌هایی از اقتباس‌های سینمایی، مانند فیلم‌هایی بر اساس آثار هدایت و دیگر منابع، نشان می‌دهد که این فرآیند می‌تواند برعکس نیز باشد، یعنی فیلم‌ها منبع الهام برای نگارش کتاب‌ها و آثار ادبی باشد.

عیاری نیز در پاسخ به همین پرسش گفت: بازی با کلمات، تصاویر و مفاهیم در ساخت آثار سینمایی مهم است، فیلم‌های بنده و دیگران هم، نتیجه ترکیب تجربیات، خاطرات و تخیلات است که در قالب داستان‌هایی انسانی و تأمل‌برانگیز ارائه می‌شود. همچنین، من دوست دارم فیلم‌هایی بسازم که زندگی و مشکلات اجتماعی را بازتاب می‌دهند، زیرا این آثار، تبلور احساسات و نگاه خاص هنرمند نسبت به جهان است.

وی تاکید کرد: فیلم‌نامه یک اصل قطعی در یک فیلم است و هرچند ممکن است یک اتفاقاتی در جریان ساخت فیلم برای فیلم‌نامه بیافتد اما ساختار اولیه آن یکی از مهم‌ترین عوامل در فیلم‌سازی است. برای مثال فیلم‌نامه سریال «روزگار غریب» به اندازه ۲قسمت بود اما جدای از آن دو قسمت ما ۳۶ قسمت دیگر هم ضبط کردیم، دلیل آن هم این بود که الباقی این فیلم‌نامه در ذهن من شکل می‌گرفت و هر شب در خواب سکانس به سکانس آن را می‌دیدم. نکته جالب تر اینکه ما در فیلم روزگار غریب به دنبال نشان دادن اولین پیوند عمل قلب در ایران نبودیم که متاسفانه بعدا برخی برداشت‌های علمی از این فیلم کردند و گفتند ببینید ایران چقدر پیشرفت کرده است در حالی که موضوع مهم‌تر برای ما امکان زندگی بخشیدن به یک انسان دیگر بود.

عیاری یادآور شد: در مورد فیلم «تنوره دیو» هم همین اشتباه پیش آمد، برخی از همکاران من گفتند فیلم شما خوش ساخت است اما داستان ندارد، در حالی که موضوع من در این فیلم محیط زیست و طبیعتی بود که در خطر افتاده است. این فیلم از سوی یکی از منتقدان برجسته انگلیسی به عنوان بهترین فیلم تاریخ در حوزه طبیعت تحسین شده بود.

وی با اشاره به فیلم «آن سوی آتش» خاطرنشان کرد: من متولد اهواز هستم و همیشه از بوی شیرین نفت در زادگاهم لذت می بردم، اما یک زمانی برایم این سوال پیش آمد چرا وقتی یک شهر در زیر پوسته خود یک ثروث عظیمی دارد بر روی پوسته خود فقر را تجربه می‌کند، به همین دلیل به سراغ ساخت این فیلم رفتم.

عیاری در ادامه به فیلم «بودن یا نبودن» اشاره کرد و گفت: ایده ساخت این فیلم از آنجایی شکل گرفت که من در دوران مدرسه دو همکلاسی داشتم که کنار می‌نشستند و یکی یهودی و دیگری مسیحی بود، در آن زمان به دلیل افکاری که برای ما ساخته بودند انگار آنها یک تافته جدا بافته از ما بودند، در کل مدرسه ما یک شیر آب خوری برای اقلیت‌ها بود و سایرین باید از سایر شیر آب‌ها استفاده می‌کردند و من چون این شیرآب همیشه خلوت بود می‌رفتم و از آن آب می‌خوردم اما نگاه‌ها به من به گونه‌ای بود که چرا این کار را می‌کنی. به همین خاطر من فیلم «بودن یا نبودن» را بعدها ساختم و تلاش داشتم در این فیلم انسانیت را نشان دهم، یک روز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حجت‌الاسلام قائم مقامی نماینده مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را دیدم و ایشان خیلی به من خرده گرفت که در این فیلم شما از یک مسلمان می‌خواهید به یک ارمنی اهدا عضو کنید و این امکان‌پذیر نیست. من خیلی سعی کردم ایشان را متقاعد کنم که اولا موضوع انسانیت به هیچ دینی ارتباط ندارد و دوم اینکه این فیلم ممکن است در خارج از کشور اکران شود و آنها درکی از این موضوع ندارند که چون یک نفر مسلمان نیست نمی‌تواند از غیر خودش عضوی دریافت کند.

دانش‌ در بخش پایانی این نشست از احمدزاده پرسید که آیا داستانی را دوست دارد که از آن‌ بتوانید فیلم بسازید؟ و او پاسخ داد: در کشور ما ۴۵ سال است که فیلم ساخته می‌شود اما این سینما یک مشکلی دارد و آن هم این است که اثرگذاری آن کم است، شما تصور کنید یک بازیکن ایرانی به یک باشگاه خارجی معتبر برود اما بازی به او نرسد و همیشه روی نیمکت باشد، در ظاهر اتفاق خوبی افتاده یک ایرانی به یک باشگاه خارجی رفته است اما اثرگذاری در آن تیم نداشته است. سینما هم به همین ترتیب است اگر اثرگذاری نداشته باشد چه فایده‌ای دارد، اگر هدف فقط ساختن فیلم باشد اما محتوا و اثرگذاری آن مهم نباشد سینما عقیم‌ می‌ماند. سینما یعنی وقتی فیلم «بودن یا نبودن» را دیدید و از سینما بیرون آمدید بروید و کارت اهدای عضو بگیرید. بنابراین باید سینمای افرادی همچون کیانوش عیاری را قدر بدانیم و فیلم تاثیر گذار بسازیم.

کیانوش عیاری هم در سخن پایانی با بیان اینکه از داستان‌گویی‌های زیاد در یک فیلم‌ گریزان هستم، گفت: خیلی از داستان‌ها را دوست دارم اما امکان پرداختن به آن وجود ندارد مثل «قلعه احمد» که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فارابی آن را نپذیرفتند.

از شوخی کیانوش عیاری با شمع تولدش تا چند ماجرای دیگر

انتهای پیام



منبع خبر

ادامه مطلب

اقتصاد

رییس صداوسیما: در مقطع سرنوشت‌سازی از کشور قرار داریم

4e0269d8236ceb576013f23b6def1f44

منتشر شده

در

توسط

%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3 %D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7 %D8%AF%D8%B1 %D9%85%D9%82%D8%B7%D8%B9 %D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C %D8%A7%D8%B2 %DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1 %D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1 %D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85


رئیس صداوسیما در اختتامیه چهارمین جشنواره رادیویی پژواک با اشاره به حساسیت‌ها در مسیر تحولی صداوسیما خطاب به کارکنان این رسانه گفت: به این نکته توجه کنید در مقطع سرنوشت‌سازی از کشور قرار داریم؛ در دوره‌ای که چالش‌های فرهنگی ناشی از تحولات فناوری، تغییرات نسلی، محصولات رسانه کار را برای ما حساس‌تر و ویژه‌تر و مهمتر کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری چهارمین جشنواره بین المللی برنامه های رادیویی پژواک، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی برنامه های رادیویی پژواک با حضور رئیس سازمان صدا و سیما، معاون صدا و جمعی از برنامه سازان رادیویی برگزار شد.

پیمان جبلی در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره پژواک با تقدیر از دست اندرکاران برپایی این رویداد عنوان کرد: آنچه در رادیو از عرق و تعصب، علاقه، ایثار و عشق به کار از قدیم مشاهده می شد، همچنان خوشبختانه همان فضا وجود دارد و دلیل این امر استقبال از جشنواره پژواک است. امسال با همت و اراده عزیزان برگزارکننده، در حوزه های مختلف برنامه سازی این جشنواره برگزار شد و استقبال همکاران نشان از عزم و اراده و جدیت همکاران دارد.
وی ادامه داد: رادیو همیشه منشا خیر و برکت در صدا و سیما بوده و در تولید و تربیت نیروی انسانی و ایجاد نشاط در رسانه ملی، رادیو پیشرو بوده و این حرکت همچنان ادامه دارد. به پیشکسوتان رادیو خیر مقدم می گویم و دستشان را می بوسم و ایشان مایه دلگرمی جوانان و نعمت و برکت برای سازمان صدا و سیما هستند.
رئیس سازمان صدا و سیما عنوان کرد: در سال های اخیر در سایه هویت و عدالت، توجه بیشتر و بهتری به استان ها و شهرها و مناطق دوردست کشور شد و توانمندی های همکارانمان در مراکز استانی، از مصادیق ظرفیت های استانی است. به عزیزان و همکاران رادیوهای استان ها که در این جشنواره خوش درخشیدند تبریک می گویم.

جبلی اظهار کرد: می دانم دل همه همکاران در صدای جمهوری اسلامی و استان ها از شکفتن همکاران خوب ما در استان ها خوشحال و دلمان نسبت به آینده رادیو امیدوار می شود.
رییس صداوسیما تاکید کرد: این حرکت مبارک باید استمرار داشته باشد؛ از معاون صدا و همکاران ایشان تقدیر می کنم که حرکت رو به استان ها و برنامه سازی مشترک را بیش و پیش از سطح کلان رسانه ملی شروع کردند و در هفته های آتی برنامه هفته های ایرانی را خواهیم داشت و ظرفیت های خوزستان را معرفی می کنیم. توجه به ظرفیت استان ها حرکت مبارکی است و در سال حمایت از تولید، این امر به توسعه استان ها و دیده شدن ظرفیت ها کمک می کند.
وی افزود: صدای جمهوری اسلامی ایران این حرکت را شروع کرده و پیشگام بوده و هیات داوری با انصاف و با نگاه حرفه ای، ظرفیت های استانی را دیدند و آنها را به عرصه شنیده شدن و دیده شدن آوردند و از این رویکرد رادیو تقدیر می کنم و باید ادامه پیدا کند.
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: باید از ظرفیت اقیانویس بیکران رسانه ملی که در مذاهب، آیین ها و اقلیم های سراسر کشور و عناصر هویتی ما وجود دارد استفاده کنیم. آنچه با شعار عدالت به آن خواهیم پرداخت، قطره ای از ظرفیت های ایران اسلامی است و امیدوارم روزی فرا برسد که ظرفیت بیشتری از تولیدات رسانه ملی در شبکه های سراسری سیما و صدا را استان ها به خود اختصاص دهند.
جبلی تاکید کرد: ما در شرایط بسیار خاصی سال گذشته را پشت سر گذاشتیم. سال ۱۴۰۳ سال پرتنش و حادثه ای بود و به شأن شهدای مقاومت درود می فرستیم و در روزهای شهادت شهید رئیسی هستیم و خاطره شیرین ایشان در بازدید از رادیو در سال ۱۴۰۲ را همکاران به خاطر دارند و یکرنگی و صداقت ایشان را از نزدیک مشاهده کردیم. سال گذشته رئیس جمهور و رهبران مقاومت را از دست دادیم و انتخابات ریاست جمهوری را داشتیم و رسانه ملی کارنامه درخشانی را در این بخش از خود به جای گذاشت و تنش های بین المللی را کشور در ساحل امنیت در سایه تدابیر رهبر انقلاب پشت سر گذاشت.
رئیس صداوسیما اظهار کرد: برای ما در رسانه ها و رسانه ملی، حوادث و بحران ها هرچقدر سخت‌تر باشد درس آموزتر است و ما را آموخته‌تر می‌کند. تجربه مدیریت بحران را در صدا، در سیما و در فضای مجازی همکاران کسب کردند و این تجربه باید موتور محرک برنامه‌های تحولی ما باشد. امیدواریم کشور از توسعه و بالندگی و آرامش بیشتری برخوردار باشد اما پشت سر گذاشتن این تجربه‌های سخت برای ما مدیران رسانه ای و خبرنگاران گنج رسانه ای است.
جبلی گفت: رادیو عنوان رسانه بحران را بیشتر می تواند داشته باشد و رادیو سریع ترین رسانه ای است که در بحران به آنتن دسترسی دارد و می خواهم تاریخ شفاهی در پشت سر گذاشتن بحران های سال ۱۴۰۳ تحریر شود.
وی با اشاره به حساسیت ها در مسیر تحولی صدا و سیما گفت: همکاران و خواهران و برادران که افتخارم این بوده که از شما درس آموختم، به این نکته توجه کنید در مقطع سرنوشت سازی از کشور قرار داریم؛ در دوره ای که چالش های فرهنگی ناشی از تحولات فناوری، تغییرات نسلی، محصولات رسانه کار را برای ما حساس تر و ویژه تر و مهمتر کرده است، ما به عنوان رسانه ملی، رسانه مرجع همیشه وظیفه هدایت فرهنگی و مرجعیت افکار عمومی و جلب و جذب افکار عمومی و همراهی با نسل های جدید را با افتخار پشت سر گذاشتیم و در عرصه رقابت و چالش ها و فرصت های مهم پیش رو در تغییر و تحولات، باید پیشگام باشیم.
وی افزود: خلاقیت و نوآوری و میدان دادن به نسل های جدید برنامه ساز باید در دستور کار قرار گیرد. امروز استفاده از هوش مصنوعی در حوزه برنامه سازی و پژوهش غیر قابل انکار است. باید بیشتر و سریع تر از رقبا در استفاده از عرصه های جدید، پیشرو باشیم و کارنامه رادیو نشان می دهد همیشه پیشرو و پیشگام در استفاده از ظرفیت های جدید بوده است. از کسانی که در برپایی این جشنواره نقش داشتند تشکر می کنم. از عزیزان نمایش رادیو به طور خاص تقدیر می کنم و رقابت و مقایسه خلاقیت نمایشی رادیو و تلویزیون، با توجه به محدودیت ها، خلاقیت نمایشی قابل تحسین است.

رییس صداوسیما: در مقطع سرنوشت‌سازی از کشور قرار داریم

ادامه دارد.



منبع خبر

ادامه مطلب

اقتصاد

از جایزه‌ای برای «افسانه سپهر» تا تدارک «بچه نهنگ» برای اجرا

4e0269d8236ceb576013f23b6def1f44

منتشر شده

در

توسط

%D8%A7%D8%B2 %D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C %D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C %D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87 %D8%B3%D9%BE%D9%87%D8%B1 %D8%AA%D8%A7 %D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DA%A9 %D8%A8%DA%86%D9%87 %D9%86%D9%87%D9%86%DA%AF %D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C


در این بسته خبری مهم‌ترین خبرهای رسیده سینما و تئاتر را مرور می‌کنیم.

پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم «ورلد فست هیوستون» آمریکا، جایزه رِمی خود را به انیمیشن سینمایی«افسانه سپهر» اهدا کرد.

به‌ گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پروژه، انیمیشن سینمایی «افسانه سپهر» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیه‌کنندگی مهدی جعفری جوزانی، موفق به کسب جایزه طلایی رِمی در بخش انیمیشن از پنجاه‌وهشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «ورلد فست هیوستون» در ایالات متحده آمریکا شد.

از جایزه‌ای برای «افسانه سپهر» تا تدارک «بچه نهنگ» برای اجرا

جشنواره «ورلد فست هیوستون»، یکی از جشنواره‌های فیلم مستقل در آمریکای شمالی است که از سال ۱۹۶۱ در ایالت تگزاس آغاز به‌کار کرده و همواره میزبان آثار شاخص از سینماگران برجسته جهان بوده است.

پنجاه‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «ورلد فست هیوستون» از ۲۴ تا ۲۸ آوریل ۲۰۲۵ در شهر هیوستون برگزار شد.

مواافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت ۵ فیلم‌نامه
شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی در جلسه اخیر، با ساخت ۵ فیلم‌نامه موافقت کرد.
فیلم‌نامه‌ بلند داستانی «روایت یک پرونده ناتمام » به تهیه‌کنندگی فرهاد دورودگر، کارگردانی و نویسندگی محمد منعم، فیلم‌نامه های کوتاه داستانی «وفا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نیلوفر عتیقی و نویسندگی فیروزه عتیقی، «تلاطم مالیخولیا» به تهیه‌کنندگی مسعود شیرانی فرد، کارگردانی محمد علی اطمینان‌فر و نویسندگی مسعود شیرانی فرد، «چراغ‌های خاموش» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگیامیر محمد رحمتی و فیلم‌نامه مستند «برای پدران» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی اردلان فرهانچی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی را اخذ کردند.

نمایش «بچه نهنگ» آماده‌ی اجرا در تالار هنر / آغاز اجرا از ۲۸ اردیبهشت

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی،نمایش «بچه نهنگ» به نویسندگی زیبا برجی‌فلاح و کارگردانی احسان مجیدی، با معرفی و رونمایی از پوستر این نمایش آماده‌ی اجرا در تالار هنر شده و از ۲۸ اردیبهشت‌ماه، هر شب ساعت ۱۹:۳۰ پذیرای مخاطبان کودک و نوجوان خواهد بود.

از جایزه‌ای برای «افسانه سپهر» تا تدارک «بچه نهنگ» برای اجرا

این نمایش که محصول گروه خانه فرهنگ و هنر امید است، با ترکیب بازیگر و عروسک، داستانی محیط‌زیستی و انسانی را روایت می‌کند. احسان مجیدی پس از سال‌ها فعالیت در حوزه‌ی تئاتر کودک، «بچه نهنگ» را با نگاهی تازه و روایتی بومی به صحنه می‌برد.
در جشن نوروز صیادان، عبد، پسر بزرگ‌تر خانواده، در زمانی که صید ممنوع است، بچه نهنگی را صید می‌کند. آسو و ابرا، خواهر و برادر دوقلوی او، تصمیم می‌گیرند نهنگ را نجات داده و به دریا بازگردانند..

در این نمایش پانته‌آ صفامنش، افشین زعیم، هلیا نصرالهی، پاشا کشاورز، کوشا کریم‌خانی، دانیال کمانکش ایفای نقش می کنند.
طراحی پوستر این نمایش را نازنین یزدانی بر عهده داشته است.

نمایش «بچه نهنگ» از ۲۸ اردیبهشت در تالار هنر اجرا می‌شود و بلیت آن از طریق سامانه‌های فروش در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

اردیبهشت ماه؛ تاریخ جدید اکران «سلام علیکم حاج آقا»
فیلم سینمایی «سلام علیکم حاج آقا» از ۲۷ اردیبهشت ماه در سینماها به نمایش عمومی درمی‌آید.

به گزارش مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم سینمایی «سلام علیکم حاج آقا» به کارگردانی حسین تبریزی که با پیش فروش بلیت و آغاز تبلیغات محیطی قرار بود از ۱۷ اردیبهشت ماه اکران شود، با ۱۰ روز تأخیر و از ۲۷ اردیبهشت ماه با سرگروهی پردیس سینمایی هویزه مشهد در سینماهای سراسر کشور به نمایش عمومی درمی‌آید.

سامانه بلیت‌فروشی «سلام علیکم حاج آقا» به‌زودی بازگشایی می‌شود و مخاطبان می‌توانند نسبت به خرید بلیت‌های این فیلم اقدام کنند. مراسم نمایش خصوصی این فیلم نیز چهارشنبه هفته گذشته در ایوان شمس برگزار شد و جمعی از چهره‌های مطرح هنری و ورزشی در این مراسم حاضر بودند. محمد رضا محمدی و میثم آهنگری تهیه‌کننده و مجری طرح این فیلم سینمایی هستند. حمید گودرزی، لیلا اوتادی، علی صادقی، رز رضوی، زهرا جهرمی، سوسن پرور، ارژنگ امیرفضلی، مهران رجبی، بیتا عالمی، علی کریمی، امین چنارانی، علی بنایی، اشکان قاسمی، شیوا خسرومهر، زهره حمیدی، بهشاد مختاری، سعیده عرب و محمد رضا شریفی‌نیا و پوریا پورسرخ، همراه با هنرمند خردسال هلیا آهنگری از جمله بازیگران «سلام علیکم حاج آقا» هستند. پخش این فیلم بر عهده موسسه سینمایی راه عرفان است.

نمایش «۲۱» در تدارک اجرا

پوستر نمایش «۲۱» با طراحی میترا قاسمی رونمایی شد.

به گزارش روابط‌عمومی گروه، شامگاه گذشته و ۱ماه پیش از آغاز نمایش «۲۱» به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر، در مراسمی با حضور رضا آشفته و محسن خیمه‌دوز(از منتقدان با سابقه تئاتر) و چند تن از اهالی تئاتر، از پوستر نمایش «۲۱» با طراحی میترا قاسمی رونمایی شد.

این نمایش از ۲۱خرداد ماه در تالار حافظ به روی صحنه می‌رود و لیست بازیگران آن هنوز اعلام نشده است.

از جایزه‌ای برای «افسانه سپهر» تا تدارک «بچه نهنگ» برای اجرا

همچنین از عوامل این گروه می‌توان به؛ طراح و مجری گریم: بهمن صنیعی، طراح پوستر و بروشور: میترا قاسمی، طراح صحنه و دکور: محسن اردشیر، طراح لباس و دوخت لباس: میترا قاسمی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: آیدا عارفی، دستیار دوم کارگردان: مهنا سهرابی، مدیر تولید: محسن نادری،دستیار تولید:محمود محمود پور٫مدیر صحنه: مهدی هژبری، مشاور روان‌شناختی شخصیت‌ها: پیمان شجاعی‌مهر، مدیر تبلیغات و رسانه: امیر پارسائیان‌مهر، ساخت تیزر و موشن‌گرافیک: آرش پورنامداریان اشاره کرد.

پیش‌فروش این نمایش به زودی در سایت تیوال آغاز می‌شود.

انتهای پیام



منبع خبر

ادامه مطلب
تبلیغاتZox300

برترین ها