با ما همراه باشید
Zox Leader

اقتصاد

نقد و بررسی فیلم پیرپسر (Oldboy)

4e0269d8236ceb576013f23b6def1f44

منتشر شده

در

Oldboy


«Oldboy» محصول سال ۲۰۰۳ و برگرفته از مانگای ژاپنی به همان نام، یکی از خاص‌ترین آثار موج جدید سینمای کره‌جنوبی است. پارک چان ووک در این فیلم داستان مردی به‌نام اوه دائه سو (با بازی چوی مین سیک) را روایت می‌کند که ناگهان ربوده شده و ۱۵ سال در یک اتاق محبوس می‌ماند. پس از آزادی ناگهانی، او مأموریت پیدا می‌کند تا دلیل این زندان طولانی را کشف کند و از عاملان آن انتقام بگیرد.

اوه دائه سو یک روز صبح از خواب بیدار می‌شود و درمی‌یابد که بدون اتهام و دلیل مشخصی به‌مدت ۱۵ سال در اتاقی کوچک، فاقد پنجره و امکانات معمول محبوس بوده است. پس از آزادی بی‌گمان، همراه با کارآگاه می نوارا، وارد دنیایی تاریک از رازها و نقشه‌های پیچیده می‌شود. طی این مسیر، او با می دو (با بازی کانگ های)، دختری جوان که پدرش به‌دلیل او به قتل رسیده، آشنا شده و رابطه‌ای متزلزل شکل می‌گیرد. نزدیک به پایان، پرده از رازی هولناک برداشته می‌شود که نه‌تنها انگیزه انتقام را زیر سؤال می‌برد، بلکه هویت و وجدان شخصیت اصلی را نیز درمی‌نوردد.

OldboyOldboy

پارک چان ووک همواره به خلق روایت‌هایی مملو از خشونت شاعرانه و شوک‌های عاطفی مشهور بوده است. «Oldboy» در ساختار سه‌بخشی‌اش (زندانی شدن، آزادی و انتقام) از اصول کلاسیک تراژدی بهره می‌برد، اما با پیچش‌هایی نابهنگام، مخاطب را در هر مرحله غافلگیر می‌کند. فیلم‌نامه کیم جی وو از ریتم منسجم و پیشروی خطی برخوردار است، با این حال توانسته تراکنش زمانی معناداری به‌وجود آورد؛ به‌خصوص در سکانس‌های تعقیب و گریز و کنش‌های دراماتیک بین اوه دائه سو و می دو. دیالوگ‌ها موجز، مملو از نمادپردازی و گاه تلخ و گزنده‌اند؛ مثال روشن آن، صحنه گفتگو در آسانسور که به‌طرز نمادین گذشته و حال شخصیت را در هم می‌تند.

چوی مین سیک در نقش اوه دائه سو یکی از ماندگارترین اجراهای تاریخ سینمای کره را ارائه می‌دهد. او با تغییرات فیزیکی شدید (از لاغری افراطی تا چاقی) و بیان کنترل‌شده، عواطف پیچیده یک انسان شکسته را به تصویر می‌کشد. کانگ های در نقش می دو با معصومیتی سورئال و نگاهی رازآلود، مکمل خوبی برای بازی مین سیک است. کیم بیونگ چون (در نقش وو جی شیک، مغز متفکر پشت پرده انتقام) با خونسردی یخ‌زده و لبخندی مرگبار، کاراکتری را خلق می‌کند که هم‌شکل تراژدی است و هم هراس‌آور. مجموعاً، گروه بازیگران کوچک اما تأثیرگذار فیلم، بار روانشناختی قصه را به‌خوبی بر دوش می‌کشند.

OldboyOldboy

لی مو گیونگ، فیلم‌بردار «اولدبوی»، در خلق نماهای ماندگار شاهکار کرده است. یکی از به‌یادماندنی‌ترین سکانس‌ها، سکانس «جنگلزده» (یک برداشت طولانی در راهروی باریک با استفاده از چوب بیسبال) است که امتیازی برای تمام تاریخ سینما محسوب می‌شود. قاب‌های متقارن، بازی با نور و سایه و رنگ‌های قرمز و آبی سرد، حال‌وهوای خفقان‌زا و کابوس‌وار داستان را تقویت می‌کند. دوربین اغلب از زاویه چشم‌انداز ثابت استفاده می‌کند تا حس اسارت و تکرار در ذهن مخاطب حک شود.

موسیقی فیلم که توسط چا بیونگ چول آهنگسازی شده، بسیار مینیمال و مبتنی بر نت‌های زیر است. همراهی ضرب‌ها و سکوت‌های دقیق در لحظات بحرانی، بار تنش را افزایش می‌دهد. انتخاب آهنگ‌های کلاسیک و تلفیق آن با صداهای صنعتی (ضربه‌های چکش، صدای آب و شرشر شدن لوله‌ها) اتمسفر عجیب و تا حدودی سورئال فیلم را تشدید می‌کند. در برخی سکانس‌ها، سادگی مطلق صداگذاری—صرفاً صدای نفس‌کشیدن یا تق و توق چوب بیسبال—به‌اندازه یک ارکستر بزرگ مؤثر است.

«Oldboy» بیش ‌از آن‌که صرفاً یک فیلم انتقام باشد، اثری درباره هویت، خاطره و تنبیه است. تم «بازیگران اصلی، زندانیان خاطرات خود» با طراحی هوشمندانه موقعیت‌های بازجویی و بازگشت به گذشته، مخاطب را وادار به تأمل می‌کند که چگونه سوگیری‌های ذهنی و نقشهای فرضی اجتماع، انسان را محبوس می‌کنند. انتقام در اینجا نه‌تنها خشونت فیزیکی، که شکنجه روانی است. راز پایانی درباره شباهت جنسیِ قربانی و انتقام‌گیرنده، چرخه‌ای هولناک از خودتخریبی و تقدیرگرایی را آشکار می‌سازد.

OldboyOldboy

پارک چان ووک در «Oldboy» از نمادهایی چون آینه (بازتاب هویت شکسته)، ساعتی که عقربه‌هایش از حرکت می‌ایستند (توقّف زمان در ذهن زندانی) و شکستن دیوارها (آزاد شدن یا فروپاشی روانی) استفاده می‌کند. با این حال یکی از قوی‌ترین نمادها، چشم‌بندی است که هم به تسلیم اشاره دارد و هم به نابینایی انتخابی. صحنه‌ای که اوه دائه سو چشم‌بند خود را در پایان برمی‌دارد، نمادی‌ست از مواجهه تلخ با حقیقتی که سال‌ها پنهان شده بود.

«Oldboy» فراتر از یک فیلم انتقام‌جویانه، تجربه‌ای سینمایی، روان‌شناختی و فلسفی ارائه می‌کند. پارک چان ووک با تلفیق زیبایی‌شناسی خشن و روایت تراژیک، مخاطب را درون کابوسی می‌برد که تا عمق ضمیر آدمی نفوذ می‌کند. اگرچه خشونت و پیچیدگی‌های معنایی ممکن است برای تمام طیف تماشاگران قابل‌تحمل نباشد، ارزش هنری و تأثیر ماندگار «Oldboy» آن را به اثری بدل کرده که در زمره شاهکارهای سینمای معاصر قرار می‌گیرد. در نهایت، تماشای این فیلم، سفری است از خشم و انتقام به سوی تأمل در ماهیت واقعی خاطره و هویت.

رضا نواب



Source link

ادامه مطلب
تبلیغاتZox728
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اقتصاد

پوشش زنده مراسم تشییع پاپ به ۱۵ زبان دنیا

4e0269d8236ceb576013f23b6def1f44

منتشر شده

در

توسط

%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4 %D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87 %D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85 %D8%AA%D8%B4%DB%8C%DB%8C%D8%B9 %D9%BE%D8%A7%D9%BE %D8%A8%D9%87 %DB%B1%DB%B5 %D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86 %D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7


واتیکان نیوز اعلام کرد که مراسم تشییع و خاکسپاری پاپ فرانسیس را به‌صورت زنده و جهانی پوشش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، مراسم تشییع و خاکسپاری پاپ فرانسیس به‌صورت زنده و جهانی از سوی واتیکان نیوز پوشش داده می‌شود؛ رویدادی که با پخش زنده به ۱۵ زبان مختلف، از جمله چهار زبان اشاره، همراه خواهد بود و یکی از بزرگ‌ترین لحظات رسانه‌ای کلیسای کاتولیک معاصر را رقم می‌زند.

این مراسم از ساعت ۱۰ صبح (شنبه ۲۶ آوریل) به وقت رم در میدان سنت پیتر آغاز خواهد شد و سپس با تشییع پیکر پاپ در خیابان‌های رم به سوی کلیسای بزرگ سنت مری ادامه می‌یابد. این مراسم طبق وصیت پاپ فرانسیس، با خاکسپاری او در این کلیسا به پایان می‌رسد.

واتیکان نیوز اعلام کرده است که این مراسم به‌صورت زنده از طریق رادیو و تلویزیون، به ۱۵ زبان مختلف از جمله انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، فرانسوی، پرتغالی برزیلی، پرتغالی، آلمانی، لهستانی، ویتنامی، چینی و عربی پخش خواهد شد. همچنین پوشش ویژه‌ای برای چهار زبان اشاره از جمله زبان اشاره آمریکایی (ASL)، ایتالیایی، اسپانیایی و فرانسوی در نظر گرفته شده است.

لحظه‌ای تاریخی در پوشش رسانه‌ای کلیسا

این نخستین‌بار در تاریخ کلیسای کاتولیک خواهد بود که انتقال پیکر یک پاپ فقید از واتیکان به محل دیگری برای خاکسپاری به‌صورت زنده و جهانی پخش می‌شود؛ لحظه‌ای که یادآور خاطره مراسم تشییع پاپ ژان پل دوم در ۸ آوریل ۲۰۰۵ است.

مرکز تلویزیونی واتیکان (Vatican Media) با استفاده از دوربین‌های هوایی و زمینی، تصاویر مراسم در میدان سنت پیتر و مسیر تشییع به سوی کلیسای سنت مری را به تصویر خواهد کشید. همچنین پوشش چندرسانه‌ای شامل گزارش‌های چاپی، رادیویی، تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی با تحلیل‌ها و گزارش‌های تفصیلی در ۵۶ زبان مختلف ارائه خواهد شد.

انتهای پیام



منبع خبر

ادامه مطلب

اقتصاد

سام درخشانی، شبنم مقدمی و مهدی حسینی‌نیا همبازی شدند

4e0269d8236ceb576013f23b6def1f44

منتشر شده

در

توسط

%D8%B3%D8%A7%D9%85 %D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%B4%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%8C %D8%B4%D8%A8%D9%86%D9%85 %D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85%DB%8C %D9%88 %D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C %D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D9%86%DB%8C%D8%A7 %D9%87%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C %D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF


سام درخشانی، شبنم مقدمی و مهدی حسینی‌نیا در نمایش «فردریک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی به ایفای نقش می‌پردازند.

به گزارش ایسنا، نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت، ترجمه شهلا حائری و کارگردانی حمیدرضا نعیمی با حضور بازیگران شناخته شده سینما و تئاتر ایران از ۱۵ اردیبهشت در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

در این اثر نمایشی شبنم مقدمی به عنوان یکی از چهره‌های شناخته‌شده تئاتر، سینما و تلویزیون بعد از شش‌سال روی صحنه تئاتر حضور پیدا می‌کند و به ایفای نقش می‌پردازد.

همچنین سام درخشانی از دیگر بازیگران شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون نیز در جدیدترین تجربه کارگردانی حمیدرضا نعیمی در نقش «فردریک» حضور دارد.

مهدی حسینی‌نیا هنرمند شناخته شده بازیگری هم که طی سال‌های اخیر حضور پررنگ‌تری را در عرصه تئاتر داشته، به عنوان بازیگر در یک نقش متفاوت و کمدی با نمایش «فردریک» همراه است.

بهنام شرفی، ژاکلین آواره، مرتضی نجفی، گیلدا حمیدی، سیاوش خادم حسینی، صالح لواسانی و فرهاد قدیم‌خانی دیگر بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «فردریک» سرگذشت ستاره‌ بازیگری تئاتر بولوار در پاریس و فرانسه‌ قرنِ نوزدهم است. فردریک لومتر، بازیگری افسانه‌ای است که تمام نقش‌ها و ژانرها را آزموده است. وی میلی سیری‌ناپذیر برای بازیگری دارد. از لذات زندگی چیزی نیست که تجربه نکرده باشد اما چند ماهی است که در میان تماشاگران متوجه ۲ چشم میشی‌رنگ می‌شود که در تاریکی فضای سالن نمایش همچون چشمان گربه می‌درخشند و …

فروش بلیت این اثر نمایشی از طریق سایت تیوال انجام می‌شود.

انتهای پیام



منبع خبر

ادامه مطلب

اقتصاد

علوی: جامعه شریف اهل سنت با سعه صدر، عاقلانه رفتار کردند

4e0269d8236ceb576013f23b6def1f44

منتشر شده

در

توسط

%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C %D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87 %D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%81 %D8%A7%D9%87%D9%84 %D8%B3%D9%86%D8%AA %D8%A8%D8%A7 %D8%B3%D8%B9%D9%87 %D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%8C %D8%B9%D8%A7%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87 %D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1


دستیار ویژه رئیس جمهور و رئیس شورای اقوام، ادیان و مذاهب درباره توهینی که به مقدسات اهل سنت در یکی از برنامه های تلویزیونی انجام شد، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از دولت ، حجت الاسلام والمسلیمین سید محمود علوی دستیار ویژه رئیس جمهور و رئیس شورای اقوام، ادیان و مذاهب با توجه به توهینی که متاسفانه به مقدسات اهل سنت در یکی از برنامه های تلویزیونی انجام شد، بیانیه ای به این شرح صادر کرد:بسم الله الرحمن الرحیم.«واعتصمو بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» . در نیم قرن گذشته با توسل به آیه شریفه فوق، ملت شریف ایران اسلامی که از شیعیان و اهل سنت می باشند به ندای وحدت بخش امام خمینی (ره) لبیک گفتند و تا امروز همچون صدها سال قبل با صفا و صمیمیت در کنار هم زندگی می کنند.

در روزهایی که بیش از هر زمان نیاز به وفاق، وحدت و همدلی داخلی و خارجی بین تمامی اقوام و مذاهب مورد اهتمام می باشد با کمال تاسف عده ای در صدا و سیما به مقدسات اهل سنت توهین نمودند این اقدام بسیار مشکوک که می‌توان آن را در قالب پروژه نفوذ مورد ارزیابی قرار داد با هدف اختلاف افکنی در بین جامعه مسلمانان انجام شده است که احتمال عمدی بودن آن نیز می باشد را به شدت محکوم می کنیم این افراد افراطی نمی توانند اتحاد و برادری را بین مذاهب ایران اسلامی مشاهده کنند و با نادانی بر خلاف نظرات مقام معظم رهبری اختلافات را بین مسلمانان دامن می زنند. اینجانب این گونه اقدامات تفرقه افکنانه را به شدت محکوم می کنم.

صدا و سیما با اعلام جرم علیه ۸ نفر از عوامل این برنامه و معرفی متخلفین به دستگاه قضایی و برکناری مدیر تولید این برنامه و همچنین برکتاری مدیر پخش شبکه یک اقدامی مناسب و اولیه را انجام داد.

از دستگاه قضایی درخواست دارم با دقت و سرعت ریشه های این اقدام را بررسی و عوامل اصلی این خطای تاسف بار را شناسایی و مجازات نماید.

برخورد قاطع با عوامل توهین به مقدسات بخش بزرگی از جامعه مسلمانان را نشانه عزم جدی نظام اسلامی برای مقابله با هر گونه افراطی گری و پروژه نفوذ می دانیم.

از علما، بزرگان و جامعه شریف اهل سنت که با درک شرایط زمانی و مکانی با سعه صدر، عاقلانه و با بصیرت رفتار کردند صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

امیدوارم صدا و سیما با بهره گیری از استادان برجسته و مستقل، رسانه ای حرفه ای و هم صدا با ملت و هر چه بیشتر باعث اتحاد ملی و انسجام اجتماعی باشد.
انتهای پیام



منبع خبر

ادامه مطلب
تبلیغاتZox300

برترین ها