مدیرعامل نتفلیکس، «تد ساراندوس»، اظهار کرده که سرویس استریم تحت مدیریت او «هالیوود را احیا میکند» و نشان میدهد که بحران سالنهای سینما و استقبال کمتر مخاطبان از این شیوه، بیانگر این است که نمایش فیلمها بر پرده سینما یک روش قدیمی و از کار افتاده است.
این سخنان بیتردید واکنشهایی از سوی سینماگران برجستهای چون «کریستوفر نولان»، کارگردان فیلم «اوپنهایمر» یا «رایان کوگلر»، سازندهی فیلم «گناهکاران»، که اخیراً نامهای احساسی خطاب به سینماروها نوشته، برخواهد انگیخت. با این حال، برخی از فیلمسازان مشهور نظیر «دیوید فینچر»، همچنان به همکاری و پذیرش مدل پخش آنلاین نتفلیکس ادامه میدهند، درحالیکه افرادی همچون «گرتا گرویگ» توافق کردهاند بخشی از فیلمهای این سرویس در سالنهای سینما اکران شود.
در جریان «اجلاس تایم-۱۰۰»، ساراندوس درباره این پرسش که آیا نتفلیکس در حال تهدید هالیوود است، اظهار داشت: «نه، در واقع ما مشغول نجات هالیوود هستیم.» او نتفلیکس را پلتفرمی معرفی کرد که به درک دقیقی از خواستههای مخاطب رسیده و هدف اصلیاش ارائه محتوایی است که آنها ترجیح میدهند: «تماشاگران به ما میگویند که تمایل دارند فیلمها را در خانه ببینند.»
ساراندوس همچنین اذعان داشت که عادت سینما رفتن، بهخصوص برای اکثر مردم، دیگر جذابیتی ندارد و عملاً در حال از بین رفتن است: «این ایده به نظرم برای خیلی از افراد به تاریخ پیوسته است. البته اگر خوششانس باشی و در منهتن زندگی کنی، شاید همچنان بتوانی به پردیسهای سینمایی بروی، ولی اکثر مردم در کشور چنین امکانی را ندارند.»
با گسترش سرویسهای استریم، بهویژه بعد از پاندمی کرونا، تماشای فیلمها به شدت به سمت خانهها سوق پیدا کرده و نمایش فیلمها در سالنها به شدت محدود شده است. نتفلیکس در سالهای اخیر تلاش کرد از طریق همکاری با فیلمسازان برجسته و گرفتن جوایز بزرگی مثل اسکار، اعتبار خود را نزد تماشاگران ارتقاء دهد، اما در نهایت دریافت که سرمایهگذاری روی پروژههایی از کارگردانانی چون «مارتین اسکورسیزی» لزوماً تعداد مشترکان را افزایش نمیدهد. به همین دلیل، نتفلیکس به تولید برنامههای کمهزینهتر مانند «عشق کور است» و پروژههای عامهپسند بازگشت تا به خواستههای جمعیت بیشتری از مخاطبان پاسخ دهد.
Source link