برنامه «شوخیشوخی» به کارگردانی محمد لقمانیان، برنامهای گفتوگومحور است که در آن به جای شهرگان (سلبریتیها)، عروسکها حضور دارند. این برنامه که این روزها سومین فصل آن از شبکه سه سیما روی آنتن میرود، همراه با تغییراتی بوده که تلاش شده تا مخاطبان قدیمی و جدید را همراه سازد.
به گزارش ایسنا، رحیم صادقپور، تهیهکننده برنامه «شوخیشوخی» درباره ماهیت فصل جدید این برنامه گفت: این فصل سومِ «شوخیشوخی» است و در شروع این گونه بود که میخواستیم برنامه را در شکل و شمایلی جدیدتر ادامه دهیم و از حالت کروماکی خارج شویم. در این فصل تقریباً ۹۶ درصد آیتمهای ما در آرایه (دکور) است.
وی افزود: البته مجری ما عوض شد و جواد رضویان کار را برعهده گرفت. چون این تنها برنامه عروسکی این شبکه بود که به صورت ثابت از سال ۱۳۹۹ در مقاطع مختلف پخش میشد، به پیشنهاد و تصمیم شبکه سه، ساخت آن ادامه یافت.
تهیهکننده برنامه «شوخی شوخی» تأکید کرد: خوب کردن حال مردم، هدف اصلی این برنامه است؛ البته که ما نکات اخلاقی و فرهنگسازی هم در این کار داریم که در دل برنامه مستتر است و در حالت طنز و نه به شکل شلاقی و مستقیم بیان میشود؛ مثلاً صفات اخلاقی متناسب و رفتارهای فردی و جمعی صحیح در سطح شهر از موضوعاتی است که در خلال برنامه به آنها پرداخته میشود.
وی افزود: در «شوخی شوخی» میخواهیم بگوییم که اگر زمینه فراهم باشد آدمها به هم نزدیک میشوند و هرچه بیشتر با هم ارتباط داشته و با هم گفتوگو کنیم و از فضای مجازی دور شویم، حالمان خوب میشود.
صادقپور در پاسخ به این پرسش که موضوعات این برنامه چگونه انتخاب میشوند یادآور شد: اتاق فکری داریم که در آن به همراه نویسندگان و کارگردان برنامه، ایدهها و مضامین مطرح و درباره آنها تصمیمگیری میشود.
صادقپور تصریح کرد: موضوعات ما شناور است. در بخشها و آیتمها و پلاتوهای مختلف درباره موضوعات مختلف میشنویم. همچنین، ما به صورت قسمتی به یک موضوع نمیپردازیم و شاید یک موضوع در ۱۰ قسمت هم مطرح شود.
تهیهکننده برنامه «شوخی شوخی» ادامه داد: پخش فصل سوم این برنامه که ۵۰ قسمت است تا قبل از ماه محرم ادامه دارد. درباره فصل چهارم هم گمانهزنیهایی داریم اما چون در فرایند تولید هستیم برای اتمام این قسمتها انرژی میگذاریم.
صادقپور در پاسخ به این پرسش که چرا جواد رضویان برای حضور در این برنامه انتخاب شده است، گفت: جواد رضویان یکی از گزینههای ما بود و با توجه به اینکه با عروسک ارتباط داشته و روش آیتمی را بهخوبی میشناسد با کارگردان گفتوگو کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در میان فهرست ما او بهترین گزینه است.
وی ادامه داد: رضویان، عروسک را بهعنوان یک شخص میشناسد و نه یک شیء و این برای ما بسیار مهم بود؛ اینکه شما عروسک را حس کنید و آن را بهعنوان یک شخص بپذیرید، موضوع مهمی است، چراکه در این صورت نسبت به آن واکنش نشان خواهید داد. ارتباط جواد رضویان و تقابل و همزیستیاش با عروسکها نقطه قوت او بود.
تهیهکننده برنامه «شوخیشوخی» یادآور شد: مدتزمان هر برنامه ما حدود ۴۵ دقیقه است که شامل شش قسمت پلاتو و مجموعه آیتمهای کوتاهی است که بهعنوان میانبرنامه پخش میشود. تا ۱۵ فروردین هرشب روی آنتن بودیم و پس از آن هفتهای دو یا سه شب پخش داریم.
عروسکهای «شوخیشوخی» ترسناکاند؟
وی که با هفتهامه صداوسیما گفتوگو میکرد، در پاسخ به این سؤال که چرا عروسکهای این برنامه (بهخصوص گلپسند) بهلحاظ ظاهری ترسناکاند، گفت: شنیده بودم که زشت هستند، اما ترسناک نه. آقای لقمانیان و خانم مولویزاده که این عروسکها را طراحی کرده و ساختهاند اینگونه اندیشیدهاند که به این شکل آنها حالت پاپت داشته باشند؛ یعنی عروسکهایی که فانتزی و تخیلیاند. چون میمیک ندارند. عروسکهایی که با دست حرکت میکنند و شکل و حالت دارند سبک خاصی از پاپتها هستند.
وی ادامه داد: برخی از عروسکهای ما مانند گلپسند، آقای نمونه یا آقای کهن، طرفدار بیشتری دارند؛ مثلاً گلپسند پیرزنی ۸۰ ساله است که رفتار و گفتارش مقبول مخاطبان افتاده است. البته برخی از این عروسکها مربوط به سالهای قبل و فصلهای پیشیناند. ما ۱۲ عروسک را به آنها اضافه کردهایم.
صادقپور یادآور شد: در فصل پیشین درباره محیطزیست صحبت میکردیم، چون حامی برنامه سازمان محیطزیست و محبوبیت آن در بین رده سنی نوجوان و کودک بود. خودمان را از آن فضا جدا کردیم تا بگویم که برنامه عروسکی مختص کودکان و خردسالان و نوجوانان نیست و یک پله بالا آمدیم که همه سنین را شامل میشود. در این فصل بخش عمدهای نظر مثبت داشتهاند.
ایجاد شادی در فضای عمومی جامعه
تهیهکننده برنامه «شوخیشوخی» درباره سنخیت این برنامه با سند تحول سازمان صداوسیما تصریح کرد: وظیفه تلویزیون این است که حال مردم را خوب کند و توجه داشته باشد که بینندهاش صرفاً در تهران نیست. بخش عمدهای از جامعه نیاز دارند که VOD رایگان داشته باشند که تلویزیون این رسانه است.
وی افزود: نگرش ما فراتر از تهران و دیده شدن برنامه در همه نقاط کشور است؛ اینکه برنامهای شاد و مفرح برای کل جامعه باشد، یعنی نقطه هدف، یک بخش نیست. این فضای طنز شاید کمتر در تلویزیون بوده است. یکی از ارکان سند تحول، افزایش دامنه نفوذ در میان مردم است و اینکه بتوانید در فضای عمومی جامعه ایجاد شادی کنید و ما در این فضا کار میکنیم.
انتهای پیام